seindah memori

seindah memori

Tuesday, September 29, 2009

kemeriahan hari raye...

hai..... selamat hari raya kepada semua muslim dan muslimat.. bila sebut je sal nak raya, malam raya tu masing-masing sibuk menunggu depan tv, bukan pe nak dengar pengumuman raya dari penyimpan mohor besar raja-raja.. huhuhuhu.. bila sah je dengar 'esok raya' maka malam raya tu pun diserikan lagi dengan bunyi mercun dan meriam buluh, cahaya pelita, dan lampu lip-lap. Mulalah kedengaran keriuhan suara girang kanak-kanak bermain mercun dan bersuka ria bila malam raya. Saya pun tak ktinggalan juga. hehehehe.. tapi dalam sibuk-sibuk tengok adik bongsu saya main mercun mak ajak saya pergi pasaraya yang terdekat dengan rumah sebab nak beli barang-barang persiapan raye yang tertinggal.kitaorang pun pergilah tapi sebelum pergi mak dah cakap pergi dengan kereta, tapi saya malas takut jalan sesak. kononnya nak cepat la.. saya pun rembat je motor EX5 milik kakak saya tu. Nak dijadikan cerita, malam raya tu, dah siap membeli saya pergi isi minyak kat SHELL. dalam perjalanan pulang tu tetiba je motor tersengguk-sungguk. Hah sudah! saya dah gelabah. mak pun dah cuak. last-last motor tu xdapat nak hidup. terus mati kat situ. kebetulan saya dan mak tak bawa handpone. huhuhuhu.. bertambah gelabah bila public phone pulak rosak..saya terpaksa le pegi public phone yang jauh. Penat jugak la berjalan. Saya kol kakak saya. Nasib baiklah bapa saudara saya yang tinggal berdekatan kawasan pasaraya tu datang tolong. penat di cubanya tuk hidupkan enjin. tapi xboleh juga. Last-last bapa sedara saya pon bawa motor suh saya pandu keretanya pulang ke rumah. Entah macam mana lah dia bawa mator tu. huhuhuhuhuhu. Balik rumah cek la ape yang menyebabkan motor tu tetiba je xhidup. Rupa-rupanya minyak diesel ada dalam tangki motor tu. hahahahahaha. nak tahu cam ne datangnya minyak diesel tu.. adik bongsu saya punye kerjalah tu. hahahahahaha. akibatnya hari raya tu adik bongsu saya tu xdapat nak pergi beraya rumah kawan-kawannya. termasuklah saya.huhuhuhuhu.

pagi raya sibuk menyediakan juadah usai solat raya.tema raya family sya tahun ini ialah warna kelabu. hehehehehe.. usai sanak saudara datang ke rumah saya pergi rumah kawan saya dengan kawan baik saya. petangnya tu cadang nak pergi rumah nenek saya kat Alor Janggus, tapi tak jadi sebab kakak saya merajuk. huhuhuhuhuhu...
esoknya kami masih xpergi rumah nenek. Raya ke-3 barulah kami pergi rumah nenek itupun waktu malam. Raya ke-4 kami pergi beraya rumah mak ngah saya kt Telok Kechai, Kuala Kedah.Puas beraya rumah dia,kami meneruskan perjalanan ke rumah abang saya pulak kat Kampung Berjaya, Mergong.Pastu terus balik rumah. Waktu pun dah nak masuk maghrib.Dah penat berjalan, nak rehatlah pulak. Enjoy je raya tahun ni..

Ketupat, lemang, serunding, rendang, tat nenas, semprit, dan macam-macam lagi jenis kuih yang menjadi juadah kita bila tiba musim perayaan. Namun sedar tak sedar, keenakan kuih-muih, dan juadah utama musim perayaan seakan-akan hilang rasanya. Dodol makin dipandang sepi.

Entah macam mana dengan raya yang akan datang. Harap-harap juadah seperti ini dapat dikekalkan..

SELAMAT HARI RAYA SEMUA!!!!!!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment