seindah memori

seindah memori

Tuesday, December 29, 2009

indahnya jika memaafkan..

pernah tak kita terfikir... adakah aku selalu buat salah pada org? sama ada kecilkan hati atau yg sewaktu degnnya... jika kita terasa begitu, cepat-cepatlah minta maaf pada irg yg kita rasa bersalah tu.. tak semua yang kita rasa apa yang kita lakukan itu adalah betul.. tak salah sekiranya kita meminta maaf.. bukan soal jatuh maruah atau disebbkan ego yg tinggi, kita tak nak minta maaf pada org.. dan sebolehnya, sebelum tidak, kita memaafkan semua org.. tak semestinya bila kita rasa ada org buat salah dengan kita dan kita perlu mendengar ucapan maaf darinya baru kita nak maafkannya.. bila sebelum tido kita memaafkan semua org, insyaallah, tido kita tenang dan nyenyak..

betapa indahnya hidup kita jika kita memaafkan semua org... pendek kata tuk ape kita berdendam.. usah lakukan begitu.. Allah tak suka org yg berdendam.. saye??? saya bukanlah baik tapi saya tak berdendam pada org.. walaupun ada yang buat salah pada saya, saya biarkan aje.. saya cepat memaafkan org lain walaupun dalam diam...
untuk ape kita berdendam? ia hanya akan memburukkan lagi keadaan.. di dunia ini tidak semuanya sempurna.. sebagai manusia, kita tak lari dari melakukan kesilapan.. sama ada kita sedar atau tidak.. kenapa kita perlu salahkan org lain sedang kan kita tahu diri kita bagaimana jika berlaku sesuatu permasalahan..

tidak ada gunanya kita berdendam sesama manusia.. kita perlu ingat "syaitan" tidak akan pernah lupa sesaat tuk menghasut kaum adam dan hawa tuk melakukan yg dilarang..
percayalah, jika kita memaafkan dan meminta maaf pada org kita akan tersa tenang...
"nabi pernah bersabda: sesiapa yg berada dalam sesebuah majlis dan ia banyak melakukan kesilapan di dalam majlis itu, kemudian sebelum bangun, dia menyatakan: Maha suci engkau, wahai Allah dan dengan pujian-pujian engkau,aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yg disembah melainkan Allah, aku memohon pengampunan pada Engkau dan aku bertaubat pada Engkau; melainkan diampunkan apa yg telah dilakukan di dalam majlis itu...

kenapa kita perlu meminta maaf? ia adalah tuk menjaga hati dan perasaan org lain.. jika kita rasa apa yg kita lakukan adalah betul dan kita tak perlu minta maaf tetapi sebaliknya pada pandangan org lain perlukah kita menjadi seorang yg EGO tuk berkata maaf? perkataan MAAF.. adalah satu perkataan yang amat menyentuh hati.. percaya atau tidak jika kita marahkan org, dan org itu meminta maaf ats kesalahan yg dilakukan, hati kita tersentuh dan kita akan memaafkannya...

tidak ada ruginya jika kita memaafkan org lain...malah ganjaran lain pula yg akan diberikan kepada kita.. kita perlu ingat.. setiap perlakuan dan bicara kita walaupun secara tersembunyi tetap ada yang memandang dan mendengarnya...
oleh itu, lama atau sekejap masa yg diambil tuk memaafkan org lain, cubalah kita maafkannya.. tuk ape kita bermusuh? tidak ada gunanya semua itu.. pandanglah sekeliling kita dan perhatikan org sekeliling kita dan cuba katakan pada diri.. pernah tak aku lukakan hati mereka? pernah tak bicara aku menyakitkan hati mereka? pernah tak tingkah-laku aku menyakitkan hati mereka? cuba kita renung-renungkan dalam hati kita.. pernah tak kita lakukan semua itu.. jika kita tak pasti.. cepat-cepatlah mohon kemaafan kerna kadng-kadng tanpa sedar kita telah melukakan hati orng sekeliling kita...

p/s: betapa indahnya memaafkan sesama manusia..

No comments:

Post a Comment