seindah memori

seindah memori

Tuesday, December 29, 2009

tahun baru islam..

Selamat dtg MUHARrAM.. selamat dtg thun baru.. alhamdulillah, sedar xsedar dah nak masuk thun 2010... awal muharram dah pon disambut.. 1 MUHARRAM 1431.. umo pon dah makin meningkat...heheeee... bila umo makin meingkat ni perlulah persiapkan diri tuk bertemu Yang Esa nanti.. bekalan tu biar cukup. supaya nanti tak rasa takut untuk menghadapi MATI.. saya ni pon bukannya baik sangat.. banyak lagi yg perlu sy baiki dalam diri saya... saya bukanlah alim seperti ulama, cuma hamba Allah yang kurang serba-serbi.. jika dihitung amalan saya di dunia ini xlah sebanyak mna..sebut sal tahun baru ni, apa yg saya nak kongsi dgn pembaca semua adalah sy akan lakukan satu perubahan dalam hidup saya.. saya akan tinggalkan diri saya yang dulu.. akan menjadi diri yang baru.. perubahan ke arah kebaikan.. jika kita tak mampu tuk lakukannya secara drastik, lakukanlah dengan perlahan-lahan.. sebagai manusia biasa, insan yang lemah dr sgala hal, perlukan perubahan dalam hidup.. kadang-kadang dah tiba masanya manusia berubah dia akan berubah.. mencari sinar hidayah.. kata orang kita akan berubah bila dah dapt hidayah Allah..sesuatu yg kita xboleh nk zahirkannya.. bila kita dah rasa kita perlu berubah, maka berubahlah kita.. usah tangguh-tangguh lagi.. dunia semakin dekat dengn kiamat, cuma kita tak tahu bila.. pernah tak kita terfikir apa yang dilakukan saban hari, saban tahun, pendek kata ( panjang tak kate ke?) heeee..sepanjang kita hidup adakah cukup amalan yang dilakukan untuk bertemu hari muka.. ketika ini banyak sagt kematian, musibah yang berlaku. Ya Allah takutnya saya bila dengar semua tu.. takut bukannya ape sebb belum bersedia tuk menghadapi MATI.. sebab ape? sebab amalan yg dilakukan saya rasa tak cukup lg dan tak sempurna..

ketika ini teringat saya dengan apa yang pernah saya baca.. menceritakan perihal sejarah nabi dan sahabat-sahabat baginda.. perjuangan yang dilakukan serta pengorbanan yang dilakukan demi ISLAM.. malah sifat-sifat mereka dan baginda amat jauh dengan kita manusia biasa.. bagaimana menjadi wanita dan isteri yang solehah juga tak pernah lekang dari bibirnya tuk pengetahuan saya.. saat itu, saya terfikir..mampukah saya menjadi wanita dan isteri yg solehah? sedangkan jika kita mengecilkan hati suami kita dikira berdosa padanya sehinggalah dia memaafkan kita? mampukah saya menjadi seperti Fatimah Az-Zahra, yang sanggup mengelilingi suaminya Saiditina Ali, sebanyak 70 kali sambil mulutnya memohon kemaafan atas kesilapan yg dilakukan.. aahhh.. terlalu banyak kelemahan dan kekurangan saya.. terlalu kerdilnya saya...

ketika ini.. bila bersendirian.. saya terkenangkan dosa-dosa lalu.. dosa yang pernah saya lakukan.. tak terhitung rasanya.. terlalu banyak.. cuma saya mohon pengampunan dari-NYA.. kadang-kadang terfikir kenapa hidup saya tak seperti orang lain.. mungkin ada hikmahnya.. kadang-kadang kita perlu ingat, Allah menarik semula nikmat yang diberikan kepada kita tetapi Allah akan gantikan nikmat yang lebih baik.. contohnya jika hari ini kita diberi cahaya mata, tetapi kehilangan usah bersedih kerna tak mustahil Allah akan berikan kita sesuatu yang lebih baik.. mungkin kita akan dikurniakan anak kembar? siapa tahu kan? Allah itu maha segala maha, dia lebih mengetahui akan segalanya....

No comments:

Post a Comment