seindah memori

seindah memori

Friday, March 23, 2012

pengalaman

mase aku dok tgh sibuk siapkan buku RPP sebb nak kene anto kat penolong kanan petang hari khamis tuh,, tetibe je dtg sorng cikgu ni,, dia nak borak borak ngn aku,,memule dia tanye aku umo bape, dah kawen blum, bile aku ckp belum, dia tanye aku kot-kot nak bertunang ke? aku senyum jelah,, pastu aku jawab, insyaallah kalau ade jodoh, kalau tak de tuh lambat lagi lah,, sebenarnya dia nak tanya aku sal STPM,, kisahnya anak dia bru dpt result SPM, tp tak tahu nak g mn,, dia nak suggest kat anak dia masuk je FORM 6 tp takut pulak dgn STPM. so, dia pun tanyalah aku sal STPM. bagus ke tak bagus STPM ni??

pendpt aku la, STPM ni bgus sebenarnya,, sebb bile kite dh masuk FORM 6 selangkah je lagi nk ke UNIVERSITI. macam aku sendiri la,, masuk form 6 setahun setengah jer, pastu rezeki aku, aku dpt sambung stdy kat universiti..

kalau nak kate form 6 susah, sume ape yg kite belajar tak de yang senang. yang penting antara kite nak ke tak nak,, dulu mase aku form 6, aku selalu 'motivet' diri aku,, sampaikan kat setiap fail , kat meja stdy aku tulis besar besar TAHUN 2008 AKU NAK KE UNIVERSITI MALAYA. alhamdulillah, akhirnya umo 23 tahun aku dah pegang segulung ijazah.. sedangkan kawan kawan aku yang stdy same dgn aku tapi starting dengan diploma belum genggam lagi ijazah.. okeh, bukan nak riak tp aku jaz nak kongsi je yang mn lebih baik,, sebb kalau kite starting dengan sijil or diploma, umo kite ni makin meningkat,, sedar sedar umo 25 ke atas bru nak pegang ijazah,, tp setiap pengajian yang kite belajar, kat mane mane kite belajar pun semuanya ade kelebihan sendiri.. yang membezakannye adelah cepat atau lambat untuk kite ade ijazah,, itu jer,, tp bagi aku, pengalaman aku belajar form 6,, form 6 adelah terbaik walaupon dulu aku pernah belajar kat sekolah teknik jurusan kejuruteraan elektrik dan elektronik..

dengan setiap penerangan aku kat cikgu tu, dia cakap alhamdulillah, atleast ade care nak 'motivet' anak sebb dia sendiri pun tak pernah masuk form 6 dan katenye lagi ramai yang beranggapan bahawa form 6 adelah yg terbaik dan dia amat amat memerlukan kesahihan itu untuk gtau anak dia.. tp bagi aku setiap orng ada pandangnnya sendiri,, mungkin bagi pembaca or blogger sendiri berbeza pandangan dengan aku???

dan dia juga ade memberi motivasi kat aku,, katenye kite perlu pandang jauh ke depan dalam segala hal.. termasuklah dalam bekerja,, dia bagi jugak lah nasihatnye kt aku,, hehehe,, dan dia sendiri cerite kat aku macm mn dia mengajar anak anak murid,, okeh, cikgu ni cikgu matematik dan dia seorang ayah kepada 9 orang anak,, dan dia dah berusia,,,, tp semangat untuk mengajar budak budak tu tetp ade,, respek sama cikgu,, hehehe,,

ape ape pun pengalaman mase aku form 6 adalah amat bermakna buat aku sebab ada cikgu yang betul betul memotivasikan aku dan akhirnya aku berjaya ke menara gading,,

*terima kasih cikgu*

No comments:

Post a Comment