seindah memori

seindah memori

Thursday, April 12, 2012

tutup aurat vs dedah aurat

nape tibe tibe jer aku nak tulis enty sal aurat ni??? hm, actually, bile tgok keadaan masyarakat sekarng aku rasa terpanggil tuk menulis sal aurat,, dalam beberapa situasi yang berlaku depn mta aku, aku rasa topik aurat ni makin menjadi jadi,,,

jom tgok situasi situasinya:

situasi 1,,

jalan jalan kt satu tempat ni, dgn seseorng,, (lelaki) dan dia tanye aku,, "nape ye perempuan suke pakai tudung bagi nampak dada? dada that means payudara pompuan (sorry kalau nampak cam lucah, aku jaz nak terng kan je) jawapan aku??? aku jwb entah,, mls nak komen,,
dia tnye cam tu sebb depan kami mase tu ade seorng pompuan, jaz berselendang, tshirt lengan pendek, dukung anak dia, kt belakang dia suami dia,, mase tu aku terpikir, hm,, suami dia tak tegur ke?? hm,,

situasi 2,,,

nak kuar ngn seorng kawan, aku jaz saruk tudung bawal n then dia pakai shawl,, hm,, nampak tengkuk skit, n shawl tu tak tutup dada nye,, n then seorng kawan lelaki pun tegur, tutup dada n tengkuk tu sikit,, err,, aku yg mendengr ni sikit terkejut, dia tegur direct to the point tp baguslah cam tu atleast maybe dia rase tanggungjawab sesama islam,,

situasi 3,,

dalam facebook,, banyak sgt aku tgok gambar pompuan yang free hair n n tanpa segan silunya pose itu ini bagai n then meletakkan gmbar tu dalm facebook n tunggu kawan kawan komen " awak nmpak cute la" "cntiknya awak" eeerrr,, motif kau letak gambar cam tu lam facebook nak ape? nak dgr pujian bernas dr kawn kawan kau ke?? kau tak fikir ke sal aurt kau yang sepatutnya wajib dijaga dan buknnya ditayang untuk umum,,,,,,

satu lagi lam facebook aku jadi pelik dgn sesetengh manusia ni, gambar dia bertudung n tak bertudung bercampur campur, means dia ni on n off bertudung la,, err,,, motif kau bertudung n kemudiannya kau bukak tudung tu nape???

dlm facebook jer kadng kadng boleh nmpak pompuan ni bergambar 'syok sendiri' n then nampak bahagian bahagian yang tak sepatutnya,,, eerrr,, motif kau bergmbr gitu???

situasi 4,,

g pejabat pos sebb nak hantr borng, terserempak dgn kawan lama,, huh! sedikit terkejut sebab kawan aku ni dulu dari sekolah agama, dulu bertudung labuh tak hinggat, alim memng tak pyh ckp la,, bahasa arab A derrr,, sekali jumpe tudung dia dh singkt, siap 'up' lg tudung tu n nampak dada dia,, errr,, mn tudung labuh kau dulu?? kene bakar ke??

So, dlm islam dh ckp pakai tudung hendaklah menutup sehingga ke dada,, islam tu mudah,, islam tu indah,, kalau betul betul menghayati islam, betapa indah dan cantiknya islam tu,, kau kalau pakai tudung,, jgn bg nmpak rambut walaupun sehelai, jangn bg nampak tengkuk @ leher, jgn bg nmpak dada, pakaian kau pulak jgn ketat, jgn seksi,, yg memandng ni akan sakit mate,, samelah aku, sakit mate aku tgok orng yg menutup aurt tp still terdedah aurtnya,,

kalau timbul isu isu, "ala pakai tudung pun belum tentu baik, tu yang bertudung labuh tu entah entah ade sebb nape dia pakai tudung labuh,," tp kau penah nampak tak yg bertudung labuh ni pergi disko or kelab malm?? kau pernah nampak tak awek awek yang pakai tudung berbaju kurung masuk kelab malm?? tak kan?? so, ape beze orng yg bertudung dgn yg tak bertudung? pe beze orng yg menutup aurt dgn orng yg tak tutup aurat,, "sy tak bertudung tp sy solat ok??'''
'abeh tu kau nk ckp yg bertudung @ bertudung labuh ni tak bersolat??? so,, boleh nmpak tak perbezaan pemikiran or pandangn manusia terhadap yg bertudung dgn yg tak bertudung nih,, aku ni pun bukannya alim sgt, tp aku tahu bab bab aurat ni,, :))



tutplah aurt kamu wahai umat nabi muhammad S.A.W,,,rasanya anda semua dh tahu kot balasan bagi mereka yg tak menutup aurat,,wahai kaum hawa,, tontonilah auratmu hanya pada mereka yang di haruskan melihat aurat kamu,, jagalah aurat kamu untuk tontonan suami kamu,, peliharalah aurat kamu agar suami kamu tenang dan dia tidak di bebani dgn dosa dosa kamu nanti,, ringanilah tanggungjawabnya nanti meskipun dia adalah pelindung kamu,, sesungguhnya syurga seorng isteri terletak di telapak seorang lelaki yg bernama suami..

No comments:

Post a Comment