seindah memori

seindah memori

Tuesday, September 4, 2012

memasak,,,

bulan puasa yg lepas aku rajin memasak,, menu itu menu ini, sentiasa bertukar hari hari,, aku ingt lg aku masak sotong sesuci kasih,, hihihi,, resepi tu aku reka sendiri so, namenye pon aku reka sendiri la,, sedap tau, ayam masak kicap ala ala syg,, ni pon resepi ciptaan aku,, hehehee,, asal aku bg name masakn aku cam tu?? sebbnya petua bila kita mmasak ni, kita kena mask dgn penuh rasa kasih syg, bru la org yg makan msakn kita tu boleh puji sedap!! hahhahahaa,,,, lagi pulak bakal suami aku ni suka masakan kicap,, hehehee,,

minggu lepas, dpt msg dr sorng kawan,, " nak resepi kek batik, agar-agar laici,," okeh,, set, aku bg dia resepi tu,, agar-agar pelangi pun bg jugak,, :)) bila masa yg dinntikan tu dh makin hampir, benda-benda cam ni kita dh kene pandai dan kene sentiasa praktis,, brulah suami akn bertmbh syg,, hahhahaaha,,

bakal suami aku ni jgk suka kueh koleh kacang,, aku pernah la menuntut ilmu buat koleh kacang ni dgn bakal mak mentua aku ni,, memula buat tak jadi,, sebb salah tepung, kali ke dua try baru jadik,, dan mendapat pujian dr bakal suami,, tp memandangkan sekarng beliau dah jauh dgn aku, dia cuma pesan je "nanti bila sy balik, buatkan saya kueh koleh kacang ye"  "ooorraaiitzz boss" hahhahahaa

oppss,, jom aku kongsikan menu sotong sesuci kasih,,, 

sotong (ikut suka la nak letak bape ekor pon)
4 btg serai, setengah halia dan lengkuas, 2 biji tomato, 1 biji bawang besar, 5 ulas bawang putih, 
3 biji cili besar, 5-7 biji cili padi (kalau nak pedas boleh tambah lagi)( bahan bahan ni dikisar) 
5-7 helai daun limau purut
garam secukup rasa

cara membuatnya,,,,

rebus dulu sotong bg lembut,,
kemudian, masukan semua bahn yg telah dikisar ke dalm kuali,  tumis sehingga naik bau,, bila bahan bahan td dah masak, barulah masukkan sotong,, tambah sedikit air,, gaul bagi rata dan masukkan sedikit garam,, biar sampai mendidih, kemudian masukkan daun limau, tutup api,, 

okez, masakn anda dah siap!!!

selamat mencuba,, sedap tau,,,,,,,,,,,,,,,  (^__~)

No comments:

Post a Comment