seindah memori

seindah memori

Thursday, February 9, 2012

............

subjek geografi,,,, itulah subjek yg aku mengajar kat sek.men. keb. bandar baru darulaman. 8 buah kelas aku mengajar cume 6 buah kelas aku ajar subjek geografi dan 2 kelas lg subjek pjpk., seronok menjadi pendidik, ade msenye aku mengjar dorng dengn enjoy, sebb tak nak dorng tertekan ataupun bosan dengan subjek geografi.. (**,) walaupun seronok, tp kadang2 pening pale fikir gane nak handle student yang lemah, yang lambat tangkap ape yang aku ajar. hehehe,,

okeh, hari hari aku di kelilingi dengan pelajar dan cikgu cikgu,, ade satu hari tu aku berborak dengan seorang ustazah ni,, alahai,,sejuk je hati aku bile tengok dia,, dengan kelembutan dia, dengan cahaya kat wajah dia,,, beruntung suami dia.. (^^,)

banyak yang aku pelajari dengan ustazah,, sebenarnya dua orang ustazah yang aku sempat berborak,, yang sorang tu suke bagi aku macam macam jenis doa dan berkongsi ilmu agama dengan aku.. (**,)

aha,, ade sorang cikgu matematik tu, dia dtg kat aku dalam bilik guru n then tetibe je tanye,,

" ustazah asma mne ye?" (ustazah yg penuh kelembutan tu)
"xtahulah, tadi dia de kt tempt dia, dia ade kels kot sekrang ni. kenape ye kak?"
"anak ade kej sekolah bahasa arab, tapi sy pun tak faham sgt, jadi nak tanya asma lah."

**ok, dia pun cerite la kat aku yang dia nak cari cikgu tuisyen tp de masalah dan macam2 lagilah**

dah abeh cerite, dia g balik kt tempt dia tp datng semula kat tempt aku dan tunjuk kt aku stu buku yg berbahasa arab,,

"ni ha, soklannye, rase rase betul tak jawapan ni?"

aku pun belek punye belek buku tu, bace punye bace tulisan arab tu dan aku pun cakap kat cikgu tu, yang ni wat cam ni, yang tu wat cam ni..... tp nnti kak tanye kak asma balik ye"

dia tanye aku, pandai bahasa arab ke? ade belajar ke?"

aku cakplah.... " ade kak, dulu zaman sekolah ade belajar, pandailah sikit sikit,,"

"oh, bguslah ade belajar, atleast tahu jgk kan? terima kasih ye"
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
okey, lepas tu aku nampak dia berborak dgn kak asma n then aku pun tanye,

"betul tak yang sy ckp tadi kak?"

"betul dah, cume wahid tu kene tambh alif"
jawapan aku hanya 'oh' dan senyum je,, hehehehehehe,,,,,,,,

biaselah huruf jawi kadang kadang berubah ejaannye,, :))

profession perguruan,,,, semkin seronok menjadi pendidik,, terima kasih kepada mereka mereka yang banyak membantu aku,, terumatanya kepada ustazah,, kerana nasihat ustazah, jiwa semakin tenang dengan amalan amalan yang disyorkan,,,

No comments:

Post a Comment