seindah memori

seindah memori

Tuesday, July 17, 2012

santau

sempena dgn hari penyayang jumaat hari tu, aku dgn seikhlas hatinya, lepas je abeh kelas mengajar budak-budak tuisyen (buat part time) aku pon pegi la menderma,, 350ml darah yang telah aku dermakan,, semangat berkobar-kobar nak menderma kepada yg memerlukan,, zaman aku study kat KL dulu, dengar jer ade kempen menderma darah, aku akan pegi,, hihihihi,,, tak rugi menderma,, "KAMI SEDIA MEMBANTU" (**,)

ahhaa,,, SANTAU???? memandangkan hari ni sekolah cuti sebab semalam kat sekolah aku ada sukan padang dan balapan,, aku g rumah atok aku pagi tadi,, aku g merempit jer, tu pon ikut jalan belakang sebab motor tak de cukai jalan,, hahahhaha,,  selalunye adik aku yg naik motor ni g sekolah, hari ni dia bawa motor aku plak,, kete plak kakak bawak g pekan,,  so, terpakselah aku rembat jer motor adik aku tu,,hari-hari g sekolah dgn kete, bila nak naik motor rasa terkial-kial la pulak, tp aku bedal je, janji sampai kt destinasi aku yg lebih kurng 20 minit,,
sampai rumah atok, atok tengah masak,,  borak punye borak atok pun bercerita la,,

"......... kena santau"
hah? aku pun terkejut la,,,
"sape yg buat?"
"tak tahu sebab ............ makan di kedai, dah setahun lebih dia makn kt situ tak de ape2 pun, tetiba ja hari tu dia kena dengan kawan2 dia"
"ada org letak kt kedai tu kot"
"ustaz tu cakap, mmg ada org letak,, dia letak kaca dalm nasi dan serpihan kaca dalam air, .......... pon g berubat dan muntah keluar serpihan kaca,, bla,,bla,,bla,,,, "

aku hanya mampu beristifar,, astarfirullah al a'zim,, dunia makin moden pon masih ade sikap dengki cam tu,, tak leh ke bersaing cara sihat? nak kenakan orang cra tu buat apa?? menganiaya org lain tu kenapa? ish,,,, kesian kat tauke kedai tu dan kesian jgk kt pelanggan kedai tu,,

lumrah orang kita kalau nampak perniagaan org tu maju sikit dari kita mula nak berdengki guna ilmu hitam,, tak baik tau,, cukup2 la dgn sikap cenggitu,, bila melayu dan malaysia nak maju kalau masih ada org cam ni???? rezeki tu kan di tangan Tuhan,, percayalah rezeki kita ada di mana-mana sahaja,,,

p/s: melayu akan jatuh jugak di kemudian hari,,, 


No comments:

Post a Comment