seindah memori

seindah memori

Sunday, March 13, 2011

dia...suamiku 4

aku merenung ke luar jendela,melihat anak-anak kecil jiranku bermain basikal. konon-konon cam lumbe basikallah dorang nih. aiihh nanti kalau anak aku cam mane lah pulak kan? hehhee,, aku tersenyum sendiri. sejak aku mengandung ni, suamiku begitu menjaga aku, aku nak buat keja rumah pun dihalangnya, walaupun tangan ni gatal je nak kemas rumah. pernah satu hari tu, aku tengah menyapu kat halaman rumah, ade sorang budak ni ntah datang dari mane ntah, tetiba ke meluru ke arah aku, nyaris-nyaris aku nak jatuh, tapi mujurlah aku dapat mengimbangkan diri, kalau tak mungkin aku akan keguguran. bila aku ceritakan pada suamiku, mulalah aku terpakse dengar ceramah siaran tak berbayar. panjang lebar ceramahnya, sudahnya aku disuruh tinggal aje dengan keluarganya. nak tak nak aku kene dengar cakap suamiku. alahai suamiku,,, rumah kami sekarang kosong, kata suamiku selepas aku habis berpantang barulah boleh pulang semula ke rumah kami. ya, suamiku seorang yang penyayang. aku masih ingat lagi, ketika dapat tahu aku berbadan dua, dia sanggup amek cuti balik kampungku dan mengambil aku pulang ketika aku pulang ke kampung dulu. kalau dulu, dia tak benarkan aku memandu sendiri pulang ke kampung, tapi kali ni,

'ok, nak pergi mane-mane lepas ni dengan abang je, kalau abang sibuk ajak amira, atau afika, faham?
aku cube membantah bila dia sebut nama amira,
'amira kan dah kawen, tak kan nak ganggu dia pulak, nanti suami dia tak benarkan pulak,'
tapi suamiku lebih cekap dari aku. dicapainya telefon bimbitnya lantas dia menghubungi seseorang. aku hanya mendengar tanpa sebarang kata, sesekali aku menjeling suamiku, tanda protes la tu,, nak melawan kang tak berbau syurga pulak aku nanti,, hehhehe

"ok, dah, abang dah minta izin sabri supaya benarkan amira teman awk, kalau abang dapat tahu awak keluar rumah sorang-sorang siap awak"
'abang nak buat ape? nak tembak saye?"
"aa, nanti abang tembak awak dengan pistol air"

ish, ade ke pistol air suamiku ni, ingat aku ni budak-budak ke ape? ke dia teringin sangat nak main pistol air tu, mane tahu zaman dia kecik-kecik dulu tak sempat main, hehhee,, ngutuk suami sendiri nampak,, hakhakhak,,

'eleh, abang ni mengada-ngadalah, kalau amira, afika sibuk macam mane? saya tak leh kuarlah?"
"awak kan boleh ajak ibu?"
itulah suamiku,, sikit-sikit ibu, sikit-sikit ibu,, maklumlah anak kesayangan ibunya.

'ala, saya mengandung je pun awak, bukannya sakit,"
"eh, hello,, awak bercakap dengan sape sekarang? suami awk kan? ape pekerjaan suami awak?? nurse kan?? so, tolong dengar ckp sy, jangan nak membantah"

bila suamiku keraskan sikit sorenye tu tandenye aku dah takleh nak protes, tapi dalam hati ni memang tak puas hati, ish, kalaulah kuase veto tu ade kat aku kan senang. hehhehe,, aku memuncungkan bibirku,

"hah, tu kenape? nak kene cium?"
eee ,, suamiku ni, ade-ade je, geram aku, nak merajuk sikit pon tak boleh,,
"awak ni kan,, eee,,, " aku memukul dada milik suamiku, seperti biase aku tak leh nak pukul dia lebih-lebih, tangannya lebih pantas dari aku, tubuhku diraihnya.

"abang sygkan awk, sygkan kandungan awk, ibu dan abah pun tak sabar nak tengok bakal cucu pertama dorang. kalau ibu dan abah tak sabar, abang lagilah tak sabar. nak tengok 'baby kite nanti ikut sape, awk ke abang,"

"kenape? kalau ikut sy atau abang?"
"kalau ikut abang, mestilah comel, tu kalau perempuanlah, kalau lelaki mesti hensem,"
kalau ikut awak, hmm alamatnya nanti besar lambatlah anak kite nak kawen"
dahiku berkerut, keningku bertaut,, aku memandang suamiku,,
"kenapa pulak kalau ikut saya anak kita lambat kawen?"
"tak de sape nak, macam awaklah, lambat kawen" suami dah tersenyum-senyum, ade je nak sakat aku, laju je jari aku hinggap kat pipi dia, hah! rasakan, kutuk lagi aku, suamiku mengaduh.
"sakitlah syg,"
"bialah, lain kali kutuk lagi sy,"



"akak, temenung ke?" suara itu menghentikan aku dari terus mengelamun, aduh, kacau feeling aku jelah,, aku berpaling, amira, bila pulaklah adikku yang sorang ni sampai,
tanganku disalamnya,
"dah lame ke sampai? akak tak dengar bunyi kete pon?"
"dah nak balik pun akak, akak tu asyik sgt temenung"
"hah? dah nak balik? biar betul?" aku sedikit cuak,
"aa, dah nak balik pon, tak pelah kak, mira balik dulu yer"
eh2 minah ni, bia betul,,,
amira hanya pandang aku dengan senyuman, ni mesti ade yang tak kene ni,

"mira, baik cakap betul-betul dengan akk?"
"hehehhee,, xdelah kak, baru sampai jer, akak sihat?"
"alhamdulillah, sihat, baby pon sihat, asyik menedang-nendang jer, tak sabar nak kuar agaknya"
"hehhee,, akak, nanti cam manelah ank buah saya ni ye, akak rendah, abg tinggi, ish kalau anak buah saya ikut akk, mesti dorang pun rendah kan, pembesaran dorang terbantut, kalau ikut abang lainlah, alahai kesianlah anak buah saya kak,, "

amboi-amboi manisnya mulut amira berbicara, nak kene nih.

'hehhee,, akak no komenlah, tapi harap-harap 'baby ni nanti tinggilah cam papa dia, tapi jangan ikut perangai papa dia sudah lah,,
"hehehe,, harap-harap cam tulah akak, akak, jomlah turun bawah,mira ade bawa pisang goreng, abang keje ke?"
"keje apenye, tu hah terbongkang dalam bilik, tido, dia letih sangat tu, dia keje malam, nantilah akak kejut dia,"
"abang tu sibuk je kak, keje malam, balik siang tapi tido, bukannya nak teman akak, bawa akak pegi jalan-jalan ke, ish apelah abang ni,"
"amboi-amboi, kutuk abang sendiri nampak? biarlah dia mira, dia letih tu, akak dah ade ibu teman pun dah cukup, taklah sunyi sangat bila abang pegi keje,"
"akak sayang abang?"
"ish, kenape tanye cam tu pulak? mestilah akak sayang, dah jadi suami akak pun, anak pun dah nak keluar ni ha,"
"tak delah, saya kagum dengan sifat sabar akak, sabar je dengan perangai abang sebelum ni, tp alhamdulillah lah sebab jodoh akk dengan abang kuat,,"
" jodoh pertemuan itu kan ditangan Tuhan mira,"
'tapi tak sia-sialah kesabaran akk"
aku hanya tersenyum, segalanya-galanya ade hikmahnya..

dia...suamiku,,, ye aku sayang dia,,

No comments:

Post a Comment