seindah memori

seindah memori

Monday, March 14, 2011

dia...suamiku 7

"yeay, yeay, papa dah balik, yeay,yeay papa dah balik. mama! papa dah balik!"
senduk ditangan terpelanting dek terkejut dengan jeritan aslah. mujur ayam masak lemak aku dah siap masak. ish budak ni, ade je nak bagi aku terkejut. sabar je lah ada anak macam ni.ya, anak-anak aku makin membesar, sedar tak sedar usia mereka dah 5 tahun, dan usia perkahwinan aku menginjak 6 tahun. aku bergegas ke bahagian depan, melihat anak kembarku sudah berada dalam pelukan suamiku. aku tersenyum.

"aslah, jangan menjerit macam tu, mama terkejut," aku menegur aslah. dia tertunduk,
"maaf mama, tapi aslah suka buat mama terkejut," terus dia melompat mendapatkan aku. menyenget badan aku, cuba mengimbangkan badan, dah rase macam kak limah part jumpe dengan pak uda pulak, hehehe.
"aslah," suamiku pula bersuara. hah! yang ni aku pelik dengan suamiku, kalau dengan anak-anak, tak perlu nak cakap panjang-panjang, atau pukul, cukuplah dengan renungan mata dia je. anak-anak mesti kecut perut, kadang-kadang dorang akan sembunyi belakang aku. ape yang takut sangat dengan mata suamiku tak tahulah, ntah-ntah ade saka tak laki aku ni. alamak apa yang aku mengarut ni.ish, buat aku seram sejuk je.

si kembar terus berlari naik ke atas, merajuk la tu. aku mendapatkan suamiku, tangannya aku kucup. "abang tengok anak abang tu, makin besar makin pandai merajuk."
"ikut perangai awak"
"saye jugak yang kene, bukan ke dulu abang yang suke merajuk dengan saya?"
"eh, abang pulak? awak tak ingat ke dulu kalau abang nak keluar sekejap je, awak mesti cakap, abang nak tinggal sy lagi ke? padahal bukan abang nak pergi mana pun, abang nak pergi main futsal je."
"abang ni,, dah la malas cakap dengan abang."
"tengok tu merajuk, mane taknye anak tak cepat merajuk, dah mama dorang pun cepat merajuk."
"eee,, abang ni kan,, baik saya pergi dapur dari melayan abang,"
"ade ape kat dapur tu? saka?"
aku menjegilkan mataku.
"abang ni,,mengarut je, siang-siang mane ade saka."
"mana awak tahu kate tak de? semalam abang nampak, tapi malas nak cakap kat awak,"
langkah aku tiba-tiba je mati. biar betul laki aku ni, senyap. aku toleh belakang, suami aku dah tak de. eh! mane dia pergi? "abang" aku memanggil suamiku. tapi tak menyahut. aku undur ke belakang. mencari suamiku di belakang sofa. tak ade. tibe-tibe hatiku berdebar. dup,,dap,,dup,,dap,, alahai,, mana pulak suamiku ni,,
"abang?" sekali lagi aku memanggil suamiku.
aku terdengar bunyi pintu tertutup. aneh. bila aku toleh je, pintu depan tertutup rapat. pintu bilik atas ke? aslah? ke ashraf? aku memanggil si kembar. senyap. hah sudah, mane pulak dorang ni. nak naik atas dah takut. eee, mane pulak suami aku ni. time-time macam nilah dia nak hilang.



"abang, mana abang, keluarlah,janganlah usik sy macam ni,abang?" aku duduk di sofa.meraup wajahku. aku terdengar pulak bunyi derap kaki. sekali lagi aku melaung nama suami dan anak-anakku. tapi tak menyahut. peliknya! tak kan hantu kot?
aku tutup mukaku dengan bantal.tibe-tibe terasa hembusan ditelingaku. tak mungkin suamiku, hembusan ni lain macam je. bulu tengkukku dah menegak! orang tua-tua cakap, kalau bulu roma dah berdiri tu bermakna ada,,,, alamak! aku menangis, takut hantu wooo...

"abang, keluarlah." teresak-esak aku menangis.
"eh, mama menangis?" aku cam suara itu, suara sape lagi kalau bukan aslah.
si adik menarik bantal yang menutup muka aku.
"anak mama" aku memeluk kedua-kedua anakku.
"mama, kenapa mama menangis? mama takut hantu eh?"
ish, celuparnya mulut anak aku ni.
"xlah, mana ade mama takut, mama tak menangislah, habuk masuk mata mama tadi. mata mama berair."
"eleh, mama, dah lapuklah alasan tu, abang tahu mama takut hantukan?'
bukan boleh dilayan sangat anak aku ni. makin menjadi-jadi pulak nanti.
"dah, jangan nak mengarut, mane papa?"
"papa? papa mane balik lagi mama. mama ni kenapa? mengigau eh?"
hah? suami aku tak balik lagi? biar betul? habis tadi sape?
"habis tadi mama nampak papa balik?"
"mana ade papa,entah-entah hantu tak mama?"
ish! biar betul si aslah ni. ke dia nak kenekan aku?
tibe-tibe aku terasa pinggang aku dicuit.
"mama, hantu,, lari mama, hantu,, "
aku melompat terkejut dengan jeritan si kembar. melihat mereka berdua berlari, aku turut same lari. tercungap-cungap aku dibuatnya. "aslah, adik, mama penat ni."
aku melihat mereka berdua ketawa mengekek dan dalam suara mereka, aku terdengar suara yang tak asing bagi aku.
"abang? abang kat mane? baik abang keluar kalau tak sy,,,"
"sy tembak abang? dah tahu dah ayat awak"
aku mencari suara suamiku, tibe-tibe aku ternampak kain langsir yang menutup tingkap kaca bergerak-gerak. aku tersenyum,mesti suami aku kat situ. dengan langkah yang teratur, perlahan-lahan aku melangkah ke arah tingkap. secepat kilat aku menarik langsir itu dan tanpa sempat suamiku melarikan diri, aku terlebih dahulu mencubit pinggangnya.
"aduh! sayang, sakit yang, sakit-sakit."
"tahu pun sakit, sape suruh takutkan saya? awak berkomplot dengan anak-anak yer?
"ala, nak mengusik awak je,"
"abang ni kan? saya punyalah takut, tibe-tibe toleh belakang abang tak de, yang si aslah tu pulak, selambe je cakap abang tak balik lagi. ee,, buat saya seram sejuk lah,"
aku melihat suami aku hanya ketawa.
"pandai awak ajar anak eh? buli saya?"
ketawa suamiku makin kuat. anak-anak mendapatkan kami berdua. si abang memeluk papanya dan si adik memeluk aku. aku menjegilkan mataku ke arah kedua-dua anak ku.
"pandai yer berlakon, takutkan mama? cuit pinggang mama bagi mama melatah, pastu pandai pulak tiup-tiup telinga mama ni?'
aku menggeletek si adik, anakku ketawa kegelian.
'sape ajar?" tanya aku pada mereka berdua
"papa" serentak!
suami aku ketawa melihat jelingan aku.
dan dalam kegembiraan kami, tiba-tiba pintu diketuk dari luar.
aku dan suami berpandangan...

No comments:

Post a Comment