seindah memori

seindah memori

Sunday, March 13, 2011

dia....suamiku 6

"kenapa syg menangis?"
"bile? mane ade sy menangis"
"aslah bagitau abang, budak-budak tak kan nak tipu abang,"
aku memandang suami ku,, tak boleh tidak aku kene berterus terang sebab dia suamiku.
aku menarik nafasku, mencari kekuatan, aku kalau bab-bab nak cakap soal hati dan perasaan ni lemah sikit.

"hm,sebenarnya sy rindu abang, bukan tak biase malam-malam abang tak de, mase kite belum ade anak pon dah selalu, tapi entahlah bang, tibe-tibe je sy rasa takut,"
"takut? kenapa"
"entahlah, takut kehilangan abang, tapi takpelah bang, aslah dengan ashraf ade, dorang boleh temankan sy,"
"insyaallah syg, selagi jodoh kite panjang, abang tak kan tinggalkan awk, kecuali ajal je yang pisahkan kita, abang syg awk, syg anak-anak kite, awk dengan kembar kite je permata abang,"
suamiku mengucup dahiku. aku tenang diperlakukan begitu.

"abang, terima kasih bahagiakan sy, saya tahu saya bukan yang terbaik, tp sy akan cube lakukan yang terbaik untuk abang,'
"awak dah cukup baik untuk abang, sanggup terima buruk baik abang, sanggup telan segala keperitan dengan perangai abang dulu, abang minta maaf sayang sebab dulu awak banyak terluke dengan abang,"

aiihh, nak berfeeling pulak suami aku ni, tak nak aku, kang aku menangis lagi.



"tu lah pasal, nasib baik kesabaran saya tinggi abang, kalau tak dah lame dah saya tembak abang,"
"amboi, perangai awak tak berubah eh, tetap macam dulu, macam budak-budak."
"macam budak-budak ni la yang abang suke,"
"kalau abang tak suke tak de orang yang suke, jadi dari tak de orang suke baik abang suke, kan?"
kening suamiku terangkat. nak kenekan aku lah tu.
"abang ni kan,, dah la cakap sy senang di buli depan anak-anak, dorang pun buli saya tahu tak?'
berdekah-dekah suami aku ketawa. suka la tu, anak dengan papa same je.
"kalau sy tak buli, tak harmonilah rumah tangga kita ni syg,"
"ye lah tu, habis dah kalau tiap-tiap hari sy asyik kene buli je, macam mana? abang ni kan? geram sy, semua orang nak buli sy."
"ala bushuk-bushuk abang ni, kesian dia kene buli yer,meh sini abang cium sikit,"

"papa, mama, hah! buat ape tu,?" sergah anak-anakku. serentak.
opocot mak kau, aku melompat terkejut.mak!!!!! aku jatuh katil,,terasa sakit badan ni, aku bangun lantas duduk sebelah suamiku sambil menjeling ke arah anak kembarku, ish betuah punya anak, aku mengurut-ngurut dadaku. kuss semangat, mujur tak de sakit jantung, kalau tak, dah lame jalan,, kembar dua orang ni memang nak kene nih.
suami ku dan anak-anak ketawa melihat reaksiku.

"aslah, ashraf kan mama dah pesan, lain kali ketuk pintu dulu sebelum masuk bilik mama?" tegurku apabila ketawa mereka reda.
aku memandang empat-empat mata di hadapan ku, mereka berdua hanya tersenyum simpul.
"kami dah ketuk, tapi mama dengan papa tak dengar, sebab tengah,,," serentak kembarku menjawab. tp tak habiskan ayat mereka.
"tengah ape?"
"tengah tu la tadi, abang dengan adik nampak,,"
"nampak ape?" soalku lagi.
"nampak papa nak cium mama, tapi tak sempat, abang dengan adik dah kacau, kan adik kan?" alahai petahnya anakku bercakap. aku hanya tersenyum,, suamiku bukan lagi tersenyum tp dah bertukar kepada ketawa.
"sape yang ajar anak kembar awk ni syg? makin pandai bercakap abang tengok"
"ni mesti ikut genetik abang ni,"
"ape pulak abang, pandai je"
"ok, kite tengok sape yang ajar dorang. Sape yang ajar anak mama cakap mcam tu? jangan cakap yang achik mira yang ajar?"
aku melihat anak-anakku menggeleng.
"taklah mama, tak de sape yang ajar, anak mama dan papa ni dah makin besar, dah makin pandai, kan papa kan?"
aduhai anakku,, ketawa suamiku makin kuat.

alahai,, anak-anak dan suamiku,, aku semakin bahagia,,,

No comments:

Post a Comment